مردم و بیت المال نباید هزینه ندانم کاری بانک آینده را بپردازند

در نیمه دوم سال گذشته هیات مدیره و مدیر عامل بانک آینده تغییر کرد تا بتواند ساختاز زیان ده این بانک خصوصی را اصلاح و آن را از زیان ده بودن به سودده بودن تغییر دهد.اما با ثبت 284 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در 9 ماهه سال گذشته این مهم دست یافتنی است؟
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مردم و بیت المال نباید هزینه ندانم کاری بانک آینده را بپردازند

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه گزارش خبر، بر اساس آمار منتشر شده در سامانه کدال، در 9 ماهه 1402 بانک آینده 77 هزار و 16 میلیارد تومان زیان ثبت کرده است. به‌عبارت دیگر این بانک در 9 ماهه امسال روزانه 279 میلیارد تومان زیان حاصل کرده است. به‌عبارت دیگر این بانک در 9 ماهه امسال روزانه 279 میلیارد تومان زیان حاصل کرده است.

بدهی بانک آینده به نظام بانکی در 9 ماهه سال 1402 با 121 هزار و 349 میلیارد تومان افزایش به 210 هزار و 918 میلیارد تومان رسیده است.

نسبت بدهی بانک آینده به نظام بانکی به کل سپرده‌های بانک آینده به رقم 74 درصد رسیده است. پایه پولی در 9 ماهه 1402 به میزان 256 هزار و 713 میلیارد تومان رشد کرده که 41 و نیم درصد از کل این رشد ناشی از بدهی بانک آینده به بانک مرکزی بوده است.

تغییرات هیات مدیره از سوی وزارت اقتصاد( با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار، 60.3 درصد سهام بانک آینده به عنوان سهام مازاد شناسایی و حق رای آن طبق ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، به وزارت امور اقتصادی محول شده است.) با هدف بهبود روند کاری این بانک صورت گرفته است.اما حجم بالای زیان انباشته کار را برای تیم جدید بسیار سخت کرده است.

از سوی دیگر بزرگترین دارایی این بانک، پروژه ایرانمال است که بیشترین بدهی به بانک نیز این پروژه ایجاد کرده است.در شرایط رکود بازار مسکن، فروش این دارایی عظیم غیرممکن نباشد بسیار مشکل خواهد بود.

سود سپرده بالا برای جذب سپرده

بانک آینده از معدود بانک هایی هست که از زمان تاسیس تاکنون همواره پیشنهاد سود سپرده بالا را به سپرده گذاران داده است.

طبق گزارش مشتریان بانک، این بانک تا قبل از عرضه اوراق گواهی سپرده، به سپرده های بالای یک میلیارد تومان سود 25 درصدی ارائه می کرد.اما با عرضه اوراق گواهی با نرخ سود 30 درصد، سود سپرده این بانک نیز به 30 درصد افزایش یافته است.هرچند بانک های دیگر نیز سود هایی نزدیک به این رقم را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.

پرداخت سود بالا برای جذب سپرده است.شاید این سود نرخ تمام شده پول را در بانک افزایش دهد و به قولی پول گران وارد خزانه می شود، اما با توجه به رشد نرخ سود تسهیلات بازهم صرف اقتصادی دارد.

عدم انتشار صورت های مالی سه ماه آخر سال 1402

طبق مستندات سامانه کدال بانک آینده با وجود اتمام سال 1402 و گذشت 18 روز از فروردین ماه سال جدید هنوز اقدام به انتشار عملکرد خود در دی، بهمن و اسفند ماه و 12 ماهه خود نکرده است!

اما به نظر می رسد با انتشار عملکرد سه ماه پایانی سال گذشته بانک، زیان انباشته سنگین این بانک همچنان در صورت های مالی بانک نمایان باشد.

جای تعجب دارد که سازمان بورس بعنوان متولی نمادهای پذیرفته شده در بورس، هنوز اقدامی در جهت شفاف سازی صورت های مالی بانک آینده انجام نداده است.

هشدار فرزین: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد

به گزارش تابناک چالش‌های بانک‌های ناتراز، از جمله مشکلاتی است که سیاست گذار پولی، همواره سعی در رفع آن دارد، به گونه‌ای که در سال گذشته، از همان ابتدا بر ضرورت اصلاح ناترازی بانک‌ها تاکید و از سوی رئیس کل بانک مرکزی گفته شد: بانک‌های ناتراز شش ماه فرصت دارند این معضل اصلی را که تأثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد، برطرف کنند.

فرزین پیش از این گفته بود: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، بناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم.

بنابراین آنچه مسلم است، هشت بانک در وضعیت ناترازی قرار دارند و سیاست گذار بر لزوم اصلاح این وضعیت تاکید دارد و اگر بانکی اصلاح نشود، منحل خواهد شد.

براساس این گزارش امسال سال مهمی برای بانک مرکزی و بانک های ناتراز است.نباید مانند گذشته مردم و بیت المال هزینه ندانم کاری و سوءاستفاده برخی بانک ها و مدیران بانکی را بدهند.

اگر بانکی نمی خواهد یا نمی تواند ساختار زیان ده خود را اصلاح کند، مدارا با آنها ظلم در حق سهامداران،سپرده گذاران و در نهایت مردم است که باید تاوان آنها را با تورم بدهند.

منبع:اخباربانک

نظرات شما ( 23 نظر )

علی
بانکها بزرگترین محتکران مسکن و خودرو و طلا و دلار هستن دلیل اصلی تورم، بانکها هستن باید اکثر بانکها منحل بشن کدوم کشور پنجاه رقم بانک و مؤسسه اعتباری داره؟
بازدید کننده
اگر بانک آینده زیان ده است پس چرا هیچ صحبتی در مورد بانکهای دولتی همچون سپه که سالها زیان ده هست نمیکنید.
هادی
بانک که زیان نداره مگر بذل و بخشش کرده باشن یا اختلاس خوب بررسی کنند سرمایه مردم چی شده مگر اینک همه آشنا هستن و نمیشه حسابرسی کرد ؟؟؟؟
(12) (1)
علی پردل
درود.همیشه مردم تاوان دادند.درمورد بانکها،شما دنبال دلیل ادغام چند بانک خصوصی در بانک سپه رفتین؟دلیلش اینه که بانک سپه دولتی هست و تاراج انصار و قوامین رو گردن دولت بندازند و دولت از مالیات از گرده مردم بکشه.شهامت داشته باشید و نظرات ناخودی ها رو هم بذارید.
علی
نا ترازی بانکها از آنجا شروع شد موجب خلق پول و رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی شدند و پدر اقتصاد و مردم را در آوردند از جمله این بانکها بانکهای نظامی هستند که امروز با ادغام آنها در بانک سپه این بانک به نا تراز ترین بانک در کشور تبدیل شده است.نا ترازی بانک سپه امروز حدود ۳۰۰ همت است
ناشناس
خیلی وقته چندین بانک بویژه آینده آینده مشمول ماده ۱۴۱ میشن . ولی دولت یا بانک مرکزی نسبت به این کار اقدامی نمیکنه . حالا شما از کلمه ***ندانم کاری*** استفاده کردین که اصلا نه منطقی و نه انصاف هس. آقایون خوردن و بردن و چاپیدن ، حالا میارن تو یه بانک دیگه ادغام میکنن و تتمه ریخت و پاشهای یه عده متصل به هسته قدرت رو _ اونم در چنین شرائط اقتصادی _ از جیب مردم میدن .... ((مدیر بازنشسته یک بانک))
امیر
معلوم نیست این بانک به کی و کجا وصله .موسسه نور. ا با هزاران میلیارد بدهی به بانک ملی انداختند حتما این بانک ورشکسته را به یک بانک دولتی بیچاره تحمیل خواهند کرد موسسه ملل هم همینطور
بدر
چون سهامداراصلی بانک آینده سرشناس وبانفوذ هستند مردم ومال مردم فدای او می ب کی
امیر
متاسفانه حاکمیت به چه دلیل جلو این بانک را نمی گیرد خیلی جیب است به کجا وصله
ایرانی
همه 85میلیون ایرانی را فدای بانک آینده میکنند!!!!!!!
محمد
الان بهترین وقته مهاجرت به کاناداست مدیر و چنتا حسابدار
وحید
کاشک فقط بانک آینده بود. حالا بانک میگیم به اقتصاد ربط داره. من نمی‌فهمم استقلال و پرسپولیس کجای دلمون بزاریم.
منصور
علت تورم افسارگسیخته بانک ها هستند چون بانک ها هیچ دارایی از خودشان ندارند ولی پول مردم را میگیرند و سپس با نزول بالایی این پول را به گردش درمیاورند و در تمام ادوار و حکومت ها اعمال نزولخواری خودشان را قانونی ثبت میکنند تا جای هیچ بحثی وجود نداشته باشد ایه دویست هفتادو پنج بقره: کسانی که ربا می‌خورند [در میان مردم برای امور زندگی خود] به پای نمی‌خیزند، مگر مانند به پای خاستن کسی که شیطان او را با تماس خود آشفته حال کرده [و تعادل روانی و عقلی‌اش را مختل ساخته‌] این بدان سبب است که آنان گفتند: خرید و فروش هم مانند رباست. در حالی که خدا خرید و فروش را حلال، و ربا را حر ام کرده است. پس هر که از سوی پروردگارش پندی به او رسد و [از کار زش ت خود] بازایستد، سودهایی که [پیش از تحریم آن‌] به دست آورده، مال خود اوست، و کارش [از جهت آثار گناه و ک یفر آخرتی‌] با خداست. و کسانی که [به عمل زشت خود] بازگردند [و نهی خدا را احترام نکنند] اهل آت ش‌اند، و در آن جاودانه‌اند. (۲۷۵)
کاظم رحمانی
اخه کاظم تو چرا مثلا هم اسم هستیم
محمدرضا
بانک ها غلط می کنند بنگاه داری کنند این بانک روی همه بنگاه دارها روسفید کرده

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها