عملکرد مثبت گروه توسعه معادن و فلزات در سال 1402 به نفع سهامداران

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یک هلدینگ توسعه ‌محور، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می‌رود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر عملکرد مثبت گروه توسعه معادن و فلزات در سال 1402 به نفع سهامداران

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه گزارش خبر، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یک هلدینگ توسعه ‌محور، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می‌رود.

بالغ بر 90 درصد از سرمایه‌گذاری‌های شرکت معطوف به بخش‌های استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی است و ۸۰ درصد دارایی‌های شرکت، مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری شرکت، در زنجیره سنگ آهن و فولاد متمرکز است.

این شرکت جزو سهامداران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گهر زمین، شرکت صنایع ملی مس ایران، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، کک طبس و... است.

در حال حاضر شرکت‌های گروه «ومعادن» در ۹۹ پروژه در حال اجرا و برنامه‌ریزی به ارزش ۱۳.۸۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده‌اند که سهم این شرکت از این میزان ۳.۵ میلیارد یورو معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

7 پروژه از 48 پروژه پیشرانان پیشرفت ایران، با راهبری مستقیم گروه توسعه معادن وفلزات در حال پیشروی است که حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ۱.۳۵ میلیارد یورو و سهم «ومعادن» ۰.۷ میلیارد یورو است.

این شرکت به همین میزان بسنده نکرده و 7 پروژه دیگر را نیز با راهبری خود در حال اجرا و برنامه‌ریزی دارد که سرمایه‌گذاری صورت گرفته در آن‌ها ۱.۲۹ میلیارد یورو و سهم «ومعادن» از این میزان ۰.۶۲ میلیارد یورو است.

احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی و ذوب و فولادسازی یک میلیون تنی در شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت 2 میلیون تن در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، احداث کارخانه گندله‌سازی شهرک با ظرفیت 920 هزار تن، بلوک دوم گازی سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات به عنوان نخستین پروژه اجرا شده از طرح‌های پیشران اقتصادی کشور و احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های صنایع آهن و فولاد آرتاویل و فولاد اقلید پارس هر یک با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن، اهم پروژه‌های «ومعادن» به شمار می‌روند.

عملکرد این شرکت در یک سال اخیر نشان‌های سبز رشد را مخابره و همچنان روی خط روند صعودی حرکت می‌کند.

سود شرکت در سال 1401 بالغ بر 138 هزار میلیارد ریال معادل ۳۹۱ میلیون دلار بود و پیش بینی می‌شود در سال 1402 از ارقام سال‌های اخیر فراتر رود و رکورد جدیدی در سودسازی رقم بخورد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در افق ۱۴۰۶ گروه توسعه معادن و فلزات سود ۱.۱ میلیارد دلاری را در نظر گرفته است.

بهای تمام شده سبد سهام شرکت‌های بورسی حاضر در سبد سرمایه گذاری‌های «ومعادن» در پایان اسفند ماه سال 1402 بیش از 182 هزار میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال رشد 30 هزار میلیارد ریالی را نشان می‌دهد.

میزان سرمایه گذاری در شرکت‌های غیر بورسی نیز طی سال 1402 افزایش یافت و از 75 هزار میلیارد ریال به 120 هزار میلیارد ریال رسید.

در مجموع، پرتفوی این شرکت بهایی بیش از 301 هزار میلیارد ریال دارد که قطعا ارزش بازار آن در حال حاضر بسیار بیشتر از این ارقام است و صرفا در حال حاضر ارزش روز سهام بورسی بالغ بر 1457 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

سهامداران «ومعادن» در سال 1402 ابتدا مجمع عمومی‌عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29/12/1401 را با تقسیم سود 400 ریالی به ازای هر سهم معادل 56 درصد سود محقق شده را سپری کردند و بلافاصله مجمع فوق العاده جهت تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس را برگزار کردند.

در اوایل مهر ماه هیئت مدیره شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه خود را ارائه کرد و در آخرین روزهای آذر ماه به تایید حسابرس رسید. سازمان بورس نیز بر مبنای گزارش حسابرس مجوز افزایش سرمایه را در آخرین روزهای بهمن ماه صادر کرد.

بر این اساس، مجمع فوق العاده در نهمین روز اسفند ماه برگزار شد و افزایش سرمایه از مبلغ 192 هزار میلیارد ریال به 300 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج انجام شده و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر و افزایش سهام تملیکی و اصلاح ساختار مالی مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

سرعت عمل شرکت در ثبت افزایش سرمایه نیز در نوع خود جالب توجه بود و در فروردین ماه به ثبت رسید و در پرتفوی سهامداران نشست.

به طور کلی می‌توان گفت که عملکرد گروه توسعه معادن و فلزات در سال 1402 در مسیر رشد ارزش و سودآروی شرکت و همچنین خلق ارزش و بازدهی برای سهامداران بوده است و مجموع رخدادهای این سال به نفع تمامی‌سهامداران بوده است و به همین سبب با وجود همه مشکلات حاکم بر بازار سرمایه شاهد بودیم که سهام «ومعادن» توانست رضایت سهامداران را برآورده سازد و خود را در زمره انتخاب‌های اول سرمایه گذاران قرار دهد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها