پرونده بانک سرمایه در قوه قضاییه به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حکم محکومیت برادران بهروز و فیروز ریخته‌گران مالک ۴۳ درصد از سهام بانک سرمایه در این پرونده گفت: فیروز ریخته‌گران تمامی مطالبات را پرداخت کرده و آزاد شده و بهروز ریخته‌گران در حال تحمل مجازات ۲۰ سال حبس است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پرونده بانک سرمایه در قوه قضاییه به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبریخود با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: پرونده حقوقی به نام بانک سرمایه در محاکم تهران مطرح نبوده و آنچه مطرح بوده در مورد اشخاص حقیقی بوده است، اشخاصی که در این رابطه مرتکب جرایم شدند، پرونده آنها یا در شعب تحقیق در حال رسیدگی است و یا از طریق دادسرای تهران به دادگاه ارسال شده است، برخی پرونده‌ها نیز با تقاضای اعاده دادرسی، پذیرش شده و در شعب هم‌عرض در حال رسیدگی هستند، برخی پرونده‌ها نیز در اجرای احکام در حال اجرای حکم است.

سخنگوی قوه قضاییه به پرونده یکی از متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: سیدمحمد امامی با نفوذ میان مدیران وقت صندوق ذخیره فرهنگیان و با اقدام رشا و ارتشا و پرداخت رشوه‌های کلان مبادرت به اخلال در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع کرده بود. او به 20 سال حبس، 74 ضربه شلاق، رد مال 540 میلیارد تومان و بابت کلاهبرداری به پرداخت بیش از 8 میلیارد تومان محکوم شده بود که اکنون در زندان به‌سر می‌برد.

وی افزود: محمد امامی در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به‌اتهامات اخلال در نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به‌مبلغ یک‌هزار و 50 میلیارد ریال از طریق اخذ تسهیلات مشارکت مدنی، اتهام دوم مشارکت متهمین محمد امامی و سید احمد هاشمی‌نژاد در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به‌مبلغ 300 میلیارد ریال از محل اخذ تسهیلات مشارکت مدنی است.

ستایشی ادامه داد: مشارکت متهمان محمد امامی، فرزام راد در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق تحصیل مال به‌نحو نامشروع به‌مبلغ 5 هزار و 96 میلیارد ریال از محل اخذ 26 فقره ضمانت‌نامه بانکی، مباشرت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی پولی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع از بانک سرمایه به‌مبلغ یک‌هزار و 318 میلیارد و 600 میلیون ریال در فرایند دریافت املاک لواسان و چناران از بانک سرمایه، مباشرت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی پولی کشور از طریق تحصیل مال به‌نحو نامشروع به‌مبلغ 414 میلیارد و 954 میلیون و 311 هزار ریال از شرکت توسعه ساختمان سرمایه در پوشش انعقاد قرارداد‌های حق‌العمل‌کاری به تحمل 20 سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق، محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و استخدام در مشاغل دولتی و رد مال محکوم شده است که این رد مال در حال انجام است و مبالغ به بیت‌المال بازمی‌گردد و اکنون در زندان به‌سر می‌برد.

ستایشی با اشاره به حکم محکومیت برادران بهروز و فیروز ریخته‌گران مالک 43 درصد از سهام بانک سرمایه در این پرونده گفت: فیروز ریخته‌گران تمامی مطالبات را پرداخت کرده و آزاد شده است و بهروز ریخته‌گران در حال تحمل مجازات 20 سال حبس است.

وی همچنین گفت: شهاب‌الدین غندالی به‌اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی پولی کشور از طریق تحصیل مال به‌نحو نامشروع به‌مبلغ 5 هزار و 96 میلیارد ریال از محل اخذ 26 فقره ضمانت‌نامه بانکی در پوشش شرکت‌های صنایع شیمیایی و تحصیل مال از طریق نامشروع محکوم به 12 سال و 6 ماه و یک روز حبس، رد مال و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی است و در زمان حاضر در زندان به‌سر می‌برد، رد مال وی نیز در حال انجام است.

ستایشی گفت: امیر قادری به‌اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به‌مبلغ 1350 میلیارد ریال از محل تسهیلات در پوشش دو شرکت در قشم به تحمل 7 سال و 6 ماه و یک روز حبس تعزیری و به رد مال محکوم شده و در حال تحمل کیفر حبس است.

ستایشی در پاسخ به سؤال خبرنگار در مورد اعلام جرم دادستان تهران علیه دیجی‌کالا و این‌که چه‌حکمی در انتظار چنین بستر‌هایی است، گفت: در مورخ 23 بهمن ماه سال جاری مدیرعامل شرکت مذکور وفق مقررات قانونی احضار می‌شود و اتهام وی دائر بر توهین به مقدسات تفهیم می‌شود و قرار قانونی از نوع وثیقه برای این فرد صادر می‌شود؛ با صدور قرار وثیقه فرد در حال حاضر آزاد است و پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: توهین به مقدسات هر جامعه‌ای به‌ویژه جامعه ارزشی، الهی، صمیمی و سالم ایران اسلامی مورد نکوهش آحاد جامعه است و در این زمینه حساسیت بالایی وجود دارد چرا که ارزش‌های والای اسلامی است.

وی افزود: قوه قضاییه بر اساس قانون و مطالبه عمومی موظف به رعایت و حراست و صیانت از ارزش‌ها و پیگیری مطالبات عمومی است؛ و توهین کنندگان به مقدسات متروک و منفور جامعه هستند و جامعه با ابراز نفرت و انزجار جواب این موضوع را خواهد داد و ما بر اساس مسئولیت قانونی توهین‌کنندگان را رها نخواهیم کرد.

ستایشی در ادامه بیان کرد: همه آحاد جامعه اعم از افراد حقیقی و حقوقی مسئول و موظف به رعایت ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی بوده و قوه قضاییه با قاطعیت تمام اجازه هتک حرمت به ساحت‌های اخلاقی و عقیدتی را نمی‌دهد و به هیچ وجه این‌گونه افعال و رفتار‌های مجرمانه را بر نمی‌تابد؛ در این پرونده نیز پس از طی مراحل تحقیق در صورت احراز مجرمیت حکم متناسب از طریق محاکم صادق قضایی صادر و ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز گفت: موضوع مطالبات مردم و سهام داران این شرکت جزو دغدغه‌های قوه قضاییه بوده و طبق اخبار واصله از دادگستری کل خراسان رضوی اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است؛ البته گزارش کاملی از این دادگستری مطالبه شده است که به محض دریافت، آنچه که لازم است به طور شفاف منعکس خواهیم کرد.

ستایشی در توضیح وضعیت پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی و مرجان شیخ الاسلام گفت: در این پرونده احکام 5 نفر از متهمین اجرا شده است، 3 نفر در مرحله اجرای حکم و در حال تحمل حبس هستند، اعاده دادرسی 3 نفر پذیرفته شده و پرونده متشکله به شعبه هم عرض ارسال و درحال رسیدگی است؛ همچنین 4 نفر از محکومین تحت تعقیت بوده و پیگیری مجدانه‌ای برای دستگیری آن‌ها صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بخش از عواید مالی این پرونده وصول شده است و بخشی در مرحله اجرای احکام و شناسایی اموال است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر قسمتی از پرونده مذکور با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی به دادگاه صالح ارسال شده است و اتهاماتی که در این پرونده مطرح بوده مشارکت و معاونت در اخلال عمده و کلان اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی شرکت‌های تولید کننده و تحصیل مال از طریق نامشروع بوده است.

ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد بستری شدن امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در بیمارستان روانی و آخرین وضعیت پرونده داود غفاری معروف به داود هزینه گفت: امیرحسین مقصودلو از زمان بازداشت تاکنون به هیچ عنوان اعم از بیماری جسمی یا روانی به خارج از زندان اعزام نشده است و همچنان در زندان به سر می‌برد.

وی ادامه داد: همچنین یک پرونده وی متضمن کیفرخواست صادره به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و در نوبت رسیدگی است و در ایام پیش رو رسیدگی و در فرایند دادرسی است. وی پرونده‌های متعددی دیگری هم دارد که قبلا اطلاع رسانی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده داود غفاری نیز گفت: برای داود غفاری بر اساس مقررات اعلان قرمز صادر شده است، اما تا امروز به دادسرای تهران معرفی نشده است. پیگیری‌های مجدانه از دستگاه‌های ذیربط انجام شده است که امیدواریم به زودی به کشور مسترد شود.

منبع:اطلاعات

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها