رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت خبر داد:

نقش آفرینی جایگاه ماماها در برنامه های «تقویت نظام شبکه» و «سلامت خانواده»

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جانمایی نقش برجسته ماماها در برنامه های تقویت نظام شبکه و «سلامت خانواده» خبر داد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نقش آفرینی جایگاه ماماها در برنامه های «تقویت نظام شبکه» و «سلامت خانواده»

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، دکتر حسن واعظی در تشریح نقش برجسته ماماها در نظام سلامت به وبدا گفت: در نسخه جدید و اجرایی برنامه نظام ارجاع و تقویت نظام شبکه که جزو اهداف برنامه های بالادستی کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، نقش ماما در برنامه سلامت خانواده و خدمات تخصصی در شیوه نامه ها، جانمایی خواهد شد.

وی با اشاره به این که رشته مامایی از دیرباز در کشور فعالیت داشته و اورژانس مامایی و اورژانس زایمانی در اقصی نقاط کشور ارائه خدمت می کنند، افزود: خدمات گسترده ماماها در حوزه سلامت از سطح یک و بهداشت در مراکز جامع سلامت گرفته تا مراکز تسهیلات زایمانی، سطوح مختلف بیمارستانی تا مراکز آموزشی و پرمراجعه برای بانوان و بلوک های زایمانی قابل توجه است.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، نقش ماما در نظام سلامت و کارشناسان مامایی که در حوزۀ زنجیره خدمت رسانی می کنند را برجسته اعلام کرد و ادامه داد: حوزه گسترده فعالیت ماماها قبل از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری در کنار گروه پزشکی قابل توجه بوده و به صورت مشارکت در یک فعالیت گروهی، در قالب یک هدف واحد برای سلامت مادران، بانوان باردار و نوزادان انجام می شود.

دکتر واعظی با بیان این که خدمات مامایی در دوران بارداری به عنوان مراقبت، خدمات تشخیصی و درمانی در کنار تیم متخصصان زنان و گروه های تخصصی دیگر صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم نقش ماما بیش از گذشته پررنگ در نظر گرفته شده و همراه با سایر گروه ها اعم از پرستاران، همکاران اتاق عمل، آزمایشگاه و پزشکان مورد توجه است.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: نقش گروه مامایی در مراقبت های زایمانی، مراقبت های بارداری و ارائه خدمت در اتاق های زایمان را دوشادوش متخصصان زنان در کشور ارزیابی کرد و گفت: در دولت سیزدهم برای گروه مامایی سهمیه های استخدامی درنظام سلامت در نظرگرفته شده است و تعرفه خدمات مامایی سال گذشته در حوزه های مختلف مصوب شد تا موجب افزایش انگیزه همکاران برای ارائه خدمت شود.

وی تبیین نقش ماما در قانون جوانی جمعیت و سلامت خانواده برای بهره مندی از نوزادان و جمعیت سالم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با توجه به بحث سالمندی جمعیت و شیب جمعیتی و ضرورت افزایش جمعیت سالم کشور، در گروه ذینفعان نقش ماما بیش از گذشته پررنگ دیده شده است.

واعظی آموزش همگانی به شهروندان، زوج ها و جوانانی که بحث فرزندآوری را به عنوان تکلیف و تربیت نسل آینده سالم مد نظر دارند را حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: آموزش، افزایش توانمندی و ارتقای سطح دانشی و مهارتی ماماها در کنار سایر گروه پزشکی جزو اهداف اصلی و محوری معاونت درمان وزارت بهداشت است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای برنامه های درسی آموزشی رشته مامایی و برگزاری دوره های کوتاه مدت توانمندسازی ماماها مانند سایر رده های نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: بازآموزی حین خدمت، توانمندسازی بالینی و حمایتی گروه زحمتکش مامایی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت یادآور شد: خوشبختانه در دو سال اخیر در قالب برنامه های محوری برای دسترسی عادلانه به خدمات و همچنین تعالی خدمات بالینی در پروسه مراقبت پیش از بارداری و پس از بارداری برای تمام ذینفعان در گروه های تخصصی اعم از متخصصان زنان، بیهوشی و گروه مامایی در قالب کمیته های تخصصی، بخشنامه ها و دستورالعمل های به روز، اقدام شده است.

دکتر واعظی یکی از اقدامات مهم معاونت درمان در اداره تخصصی مامایی با همکاری قوه مقننه و کمیته های مشترک بین دستگاه اجرایی و مجلس از جمله کمیسیون بهداشت مجلس و فراکسیون بانوان را اصلاح و ارتقای فرآیندها و تجهیز مراکز ریفرال و مراکز ارجاعی بانوان در سطح کشور و بیمارستان های با گرایش تک تخصصی بانوان دانست و گفت: این برنامه در مرکز مدیریت بیمارستانی در دست اجراست و شیوه نامه های مختلف اجرایی و محورهای ارتقای این موضوع در این دستورالعمل دیده شده است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها