حاشیه عجیب انتصاب نماینده علی آبادی در وزارت صمت

دوره حضور عباس علی‌آبادی، در رأس وزارت صمت به بیش از 100 روز رسید. گرچه او در این مدت بارها به شعارهایی نظیر شفافیت و مبارزه با فساد تأکید کرد، اما برخی انتصابات صورت‌گرفته در این مدت شائبه‌برانگیز بوده که ازجمله آن می‌توان به انتصاب علی معصومی به‌عنوان رئیس هیئت رسیدگی بر تخلفات این وزارتخانه اشاره کرد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر حاشیه عجیب انتصاب نماینده علی آبادی در وزارت صمت

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، علی معصومی که سال‌هاست در بدنه وزارت صمت در پست‌های مدیریتی فعالیت دارد، پس از انتصاب عباس علی‌آبادی به‌عنوان سکاندار جدید این وزارتخانه روز 28 مرداد 1402، بار دیگر به‌عنوان سرپرست مرکز سرمایه انسانی و سازمانی که پست حساسی به حساب می‌آید حکم خود را دریافت کرد.

پس از گذشت 11 روز از دریافت این حکم، یعنی هشتم شهریور ماه، وی با حفظ سمت، به‌عنوان «نماینده وزیر صمت و مسئول هماهنگی و نظارت بر هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارتخانه و سازمان‌های تابعه» هم منصوب شد.

اکنون او در حالی مسئولیت پیشگیری از وقوع تخلفات اداری و کاهش آن را بر عهده گرفته که در اوایل دهه 90 به علت وقوع چند تخلف، به‌ویژه در استخدام بی‌ضابطه برخی افراد و حتی به‌کارگیری اسامی صوری در بخش‌های مختلف وزارتخانه به دیوان عدالت اداری معرفی شد.

انفصال معصومی از پست‌های مدیریتی و حساس

معصومی در سال 1393 در پست سازمانی مدیرکل امور اداری شهرستان تهران مشغول به فعالیت بود و در آن مقطع بیش از 25 سال سابقه کار داشت متهم به استخدام‌های صوری در وزارت صمت شد.

طبق رأی دیوان عدالت اداری در تاریخ 26 فروردین 1394، انعقاد قراردادهای صوری با افرادی که هیچ‌گاه در ستاد مرکزی وزارتخانه حضور نداشتند ازجمله اتهامات نامبرده شناخته می‌شود. بر اساس این رأی، دلیل به‌کارگیری این افراد استفاده از تسهیلات تشویقی در خصوص کارکنان متقاضی انتقال از تهران بوده است که این قراردادها به صورت غیرواقعی منعقد شده‌اند.

این پرونده در همان مقطع، توسط علی یزدانی، معاونت وقت توسعه منابع انسانی وزارت صمت، به هیئت تخلفات ارجاع و به دلیل در دسترس نبودن معصومی، به خواهر همسر او ابلاغ شد. البته وی تا تاریخ قانونی دفاعیه‌ای ارائه نداد تا بدین شکل تخلف انتسابی‌اش، یعنی سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری برای اعضای هیئت قضاوت محرز شود.

بدین ترتیب بر اساس بند (و) ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، در نهایت معصومی در تاریخ 26 فروردین 1394 به «محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی به مدت سه سال» محکوم شد.

اما اکنون با گذشت بیش از هشت سال از این حکم که مهر تائیدی بر تخلف علی معصومی است، او نه‌تنها در پست‌های حساس و مدیریتی به کار گرفته شده، بلکه اکنون به‌عنوان رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات وزارت صمت هم فعالیت دارد.

توضیحات وزارت صمت درباره تخلفات معصومی

تجارت و پول برای بررسی این موضوع، ابعاد آن را از وزارت صمت پیگیری کرد که اعلام شد: «اصولاً چنین موضوعاتی در طبقه‌بندی اسناد و مدارک محرمانه دولتی قرار می‌گیرند و انتشار آن‌ها امکان‌پذیر نیست. با این حال اگر چنین رأیی هم وجود داشته باشد در همان زمان باطل شده و حدود 10 سال هم از ضرورت اجرای آن می‌گذرد.».

حال حتی اگر حکم معصومی، یعنی سه سال محرومیت از انتصاب به پست‌های مدیریتی، اجرا هم شده باشد، او در این مدت حداقل پنج سال دیگر مشغول به فعالیت بوده و با توجه اینکه در سال 1393، 25 سال سابقه کار داشته و متولد سال 1339 هم است، سن بازنشستگی او گذشته است.

در نتیجه به نظر می‌رسد که وزیر صمت یا از چنین سوابقی اطلاع کاملی ندارد که رئیس رسیدگی به هیئت تخلفات وزارتخانه متبوع خود را بدین شکل انتخاب کرده یا با دیده اغماض قصد دارد شعار فسادستیزی و شفافیت را دنبال کند.

حتی اگر ملاک، حال افراد هم گذاشته شود و معصومی دیگر تخلفات گذشته را تکرار نکند و مبارزه با فساد را در پیش بگیرد، طبیعتاً در بدنه همان وزارت صمت افراد دیگری حضور دارند که به پاکدستی و فعالیت‌های شفاف شهره هستند و حتی به جناح سیاسی و تفکر اقتصادی علی‌آبادی هم نزدیکند.

مشخصاً چنین انتصاباتی صرفاً شعارهایی نظیر پاکدستی دولت سیزدهم را زیرسوال می‌برد و ممکن است فعالیت وزارت صمت در دوره مدیریتی علی‌آبادی را هم با شبهه مواجه سازد.

منبع:پول و تجارت

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها