نکاتی که خریداران خودرو شاهین اتومات باید بدانند

قیمتی که شورای رقابت برای شاهین اتومات درنظرگرفته آن را به گران‌ترین خودرو داخلی تبدیل می‌کند
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نکاتی که خریداران خودرو شاهین اتومات باید بدانند

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، قیمت شاهین اتومات در کارخانه حداقل حدود ۵۴۶ میلیون تومان اعلام شده است. گفتیم حداقل، چون احتمالا به رقمی که شورای رقابت برای شاهین اتومات درنظرگرفته، فاکتور مالیات و نصب پلاک هم اضافه می‌شود، اما همین عدد ۵۴۶ میلیونی شاهین اتومات آن را به گرا‌ن‌ترین خودرو فعلی در خط تولید خودروسازان تبدیل می‌کند.

شاهین اتومات از حیث فنی برخلاف شاهین پلاس نسبت به شاهین دنده‌ای برتری ندارد، اما علاوه‌بر گیربکس CVT لااقل با آپشن‌های بیشتری پا به بازار می‌گذارد. صحبت کردن درباره قیمت شاهین اتومات در بازار آزاد دست‌کم تا نیمه دوم سال که اولین نسخه‌های آن تحویل خریداران داده می‌شود، معنی ندارد، ولی با آرایشی که در بازار می‌بینیم ممکن است بین ۱۸ تا ۲۸ درصد گران‌تر از شاهین دنده‌ای معامله شود.

شماره یک | قیمت شاهین اتوماتیک؛ تقریبا ۵۴۶ میلیون

قیمت شاهین اتوماتیک بالاخره همزمان با چهار محصول دیگر سایپا به اسم ساینا DA-S، ساینا GX، اطلس و کوییک GXR توسط شورای رقابت اعلام شد. سه‌شنبه ۲۱ شهریور شورای رقابت قیمت شاهین اتومات در کارخانه را تحت عنوان قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۷۴ تومان اعلام کرد. اینکه رقم اعلام‌شده توسط شورای رقابت، قیمت تمام‌شده شاهین اتومات است یا بازهم به آن فاکتور‌هایی مثل مالیات و هزینه پلاک و ... اضافه می‌شود یا نه هنوز به‌شکل رسمی اعلام نشده، اما اگر همین عدد را به‌عنوان قیمت شاهین اتومات در کارخانه ملاک قرار بدهیم، آنوقت محصول جدید سایپا رسما گران‌ترین خودرو فعلی لقب می‌گیرد.

تا قبل از ماجرای تعیین قیمت شاهین اتومات، دنا پلاس اتوماتیک ایرانخودرو با قیمت تمام‌شده ۵۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان صاحب این لقب بود و حالا قرار است شاهین اتومات گران‌تر از تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما و بقیه محصولات داخلی به‌دست خریدارانش برسد. با این اوصاف رقمی که شورای رقابت به‌اسم قیمت شاهین اتوماتیک تعیین کرده، حداقل ۱۲۰ میلیون بیشتر از ارزش شاهین دنده‌ای در کارخانه است.

شماره دو | عرضه شاهین اتومات با گیربکس CVT

شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT راهی بازار می‌شود و با چیزی که در قالب شاهین پلاس مطرح شده، متفاوت است. از نظر فنی شاهین اتوماتیک همان شاهین دنده‌ای است که فقط با یک گیربکس اتوماتیک هفت‌دنده طراحی شده است؛ وگرنه سایپا بازهم از همان پیشرانه جنجالی M۱۵ توربوشارژ برای شاهین اتومات استفاده کرده و از این جهت پیشرفتی نسبت به شاهین دنده‌ای نمی‌بینیم.

شاهین اتوماتیک از یک طرف دیگر درمقایسه با شاهین دنده‌ای اشتهای بیشتری بابت مصرف سوخت از خودش نشان می‌دهد. طوری که مصرف سوخت ترکیبی شاهین دنده‌ای ۷.۲ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و خود سایپا در کاتالوگ شاهین اتوماتیک مصرف سوخت ترکیبی آن را ۷.۵ لیتر به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده.

شاهین اتوماتیک دقیقا مثل شاهین دنده‌ای با دریچه گاز برقی، حداکثر گشتاور خروجی ۱۷۸ نیو‌تن‌متر، حداکثر قدرت ۱۰۹ اسب‌بخار، رینگ ۱۵ اینچی، باک ۴۷ لیتری و ترمز‌های عقب و جلو دیسکی راهی بازار می‌شود، اما حدود ۵۰ کیلو سنگین‌تر است.

شماره سه | برتری شاهین اتومات درمقابل شاهین دنده‌ای‌

شاهین اتوماتیک باهمه حرف‌هایی که پشت‌سرش وجود دارد، قرار است نسبت به شاهین دنده‌ای چندتا آپشن بیشتر داشته باشد. اضافه شدن سیستم کروزکنترل که دکمه‌های آن روی فرمان قرار گرفته، می‌تواند مهمترین آپشن شاهین اتومات درقیاس با تیپ دنده‌ای باشد. آنتن کوسه‌ای فقط در فهرست آپشن‌های شاهین اتومات دیده می‌شود و کف‌پوش سه‌بعدی هم یکی دیگر از امکانات رفاهی آن است.

از یک طرف دیگر نمایشگر هفت اینچ شاهین دنده‌ای در تیپ اتومات به نمایشگر ۱۰ اینچ تبدیل شده و کنسول میانی سرنشین‌های جلو هم جزو آپشن‌های شاهین اتومات است، اما چیز‌هایی مثل دوربین عقب، گرمکن آینه‌های جانبی، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، اتولایت، چراغ‌های روز، مه‌شکن عقب و جلو و نشانگر تعویض دنده قبلا در شاهین دنده‌ای هم وجود داشتند.

شماره چهار | پیش‌بینی قیمت شاهین اتومات در بازار آزاد

قیمت شاهین اتوماتیک در بازار آزاد تا نیمه دوم ۱۴۰۲ مشخص نمی‌شود. موعد تحویل شاهین اتوماتیک که یکی از محصولات سایپا در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه بود، نیمه دوم ۱۴۰۲ اعلام شد و تا آن موقع برای تعیین‌تکلیف قیمت شاهین اتوماتیک در بازار آزاد باید صبر کنیم. با این حال همین الان بین نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک کوییک و دنا پلاس و تارا ایرانخودرو در بازار آزاد ۱۸ تا ۲۸ درصد اختلاف وجود دارد.

قیمت کوییک دنده‌ای در بازار آزاد به ۳۳۵ میلیون تومان رسیده و کوییک اتوماتیک را ۳۹۵ میلیون می‌فروشند. قیمت دنا پلاس اتوماتیک به‌عنوان یکی از گران‌ترین خودرو‌های داخلی ۸۰۵ میلیون تومان است و دنا پلاس دنده‌ای ۶۲۵ میلیون معامله می‌شود. قیمت تارا اتوماتیک ۱۱۵ میلیون یعنی ۱۸ درصد بیشتر از تارا دنده‌ای است و تفاوت قیمت ۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک به ۱۶۵ میلیون رسیده و معادل ۲۷ درصد برآورد می‌شود. با این اوصاف اگر فرض کنیم تا زمان رسیدن پای شاهین اتوماتیک به بازار آزاد، تغییری در عدد و رقم‌ها رخ ندهد، می‌توانیم بازه ۶۸۵ تا ۷۴۲ میلیون تومان را برای شاهین اتوماتیک متصور باشیم. همین الان خرید شاهین دنده‌ای در بازار آزاد حدود ۵۸۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

منبع:فرارو

نظرات شما ( 1 نظر )

مبایعه
نخرید

    پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

    بارسانه های گزارش خبر

    با رسانه ها

    تیم خبری گزارش خبر

    گروه حفاظتی پاس

    روابط عمومی گروه پاس

    تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

    دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

    دبستان نهال اندیشه

    آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آموزش تخصصی دوره های حسابداری

    شرکت تجلی معادن و فلزات

    تجلی توسعه معادن و فلزات

    نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

    رپورتاژ آگهی تریبون

    تریبون

    انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

    روابط عمومی بانک آینده

    روابط عمومی بانک آینده

    بانک پیشرو در اقتصاد کشور

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

    سرآمد نوین

    سرآمد نوین

    پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

    وکیل اول

    وکیل اول

    پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

    پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

    زهره کرمعلی

    زهره کرمعلی

    فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

    احمد باقری

    احمد باقری

    مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

    میلاد فرخ پور

    میلاد فرخ پور

    فعال حوزه انفورماتیک

    عباس ستایش گو

    عباس ستایش گو

    فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

    صدیقه طباطبایی

    صدیقه طباطبایی

    خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

    مهدی آشتیانی فرد

    مهدی آشتیانی فرد

    خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

    محمد تقی ناصریراد

    محمد ناصریراد

    فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

    وحید حاج سعیدی

    وحید حاج سعیدی

    فعال رسانه ای در استان گلستان

    نورالله رنجبر

    نورالله رنجبر

    مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

    ناهید مظفری

    ناهید مظفری

    مشاور رسانه ای در استان یزد

    محمود صابری زاده

    محمود صابری زاده

    مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها